Корисні посилання

Кроссенс

1. ЩО ТАКЕ КРОССЕНС? ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА ВИКОРИСТАННЯ

Найчастіше в Інтернеті можна знайти таке визначення: кроссенс – головоломка нового покоління, побудована на асоціація

х.  Слово «кросcенс» означає «перетин смислів» і створено авторами за аналогією зі словом «кросворд». Ця унікальна ідея належить письменнику, педагогу і математику Сергію Федіну і доктору технічних наук, художнику і філософу Володимиру Бусленко. Кросcенс уперше був надрукований у 2002 році у журналі «Наука і життя». Він являє собою асоціативний ланцюжок, замкнутий у стандартне поле із дев’яти квадратів (як у грі «Хрестики-нулики»).  Дев’ять зображень розташовані в ньому таким чином, що кожен малюнок має зв’язок із попереднім і наступним, а центральний об’єднує за смислом відразу декілька. Зв’язок може бути як поверхневий, так і змістовний. Але в будь-якому випадку це прекрасне завдання для розвитку логічного і творчого мислення. 

Кроссенс – це сучасний методичний прийом візуалізації навчального матеріалу,  який виконує кілька важливих функцій. 

2. ЯК І ДЛЯ ЧОГО ВИКОРИСТАТИ КРОССЕНС НА УРОЦІ

Оскільки основне значення кроссенсу – це певна загадка, ребус, головоломка, то він є гарною формою  нетрадиційної перевірки знань із теми.  Застосування кроссенсу на уроці різноманітне. Можна побудувати весь урок в формі кроссенсу, тобто дев’ять його елементів можуть представляти собою структуру уроку.
Під час  розгадування кроссенсу розвиваються комунікативні і регулятивні вміння; навички роботи з інформацією; підвищується допитливість і мотивація до вивчення  предмету. 

Кроссенс – не просто головоломка нового покоління, він поєднує в собі найкращі якості зразу деяких інтелектуальних розваг: загадки, ребусу, головоломки. Кроссенс є прекрасним засобом розвитку  логічного і творчого мислення учнів.

3. СТВОРЮЄМО КРОССЕНС

Для полегшення процесу створення кроссенсу спочатку потрібно заповнити словами кожен квадрат, а потім замінити їх образами. Оскільки у цьому завданні велика роль суб’єктивного сприйняття образів і зображень, то можливі свої варіанти зв’язків, за умови, що учень обгрунтує свою версію.
Відео майстер-класу про використання кроссенсу "Інноваційний інструмент сучасного вчителя-філолога"

4. КАЛЕЙДОСКОП ІДЕЙ:  КРОССЕНС НА РІЗНИХ ЕТАПАХ УРОКУ


1. Можна зашифрувати у кроссенс тему уроку чи епіграф до нього;
2. За допомогою кроссенсу можна розглядати проблематику твору;
3. Кросеннс може стати своєрідним планом-конспектом уроку, коли на кожному етапі уроку вчитель відкриває наступний квадрат;
4. Кроссенс як узагальнення знань  про певне поняття (добу чи напрям в літератрі);
5. Під час вивчення і повторення біографії письменника;
6. Система образів твору зашифрована у кроссенс;
7. Характеристика героя художнього твору;
7. Сюжет твору учні залюбки розгадають у кроссенсі;
8. Для роботи на уроці над будь-яким із цих питань дайте можливість учням попрацювати в парах чи групах;
8. Кроссенс можна запропонувати учням як творче домашнє завдання. 
9. За допомогою кроссенсу можна презентувати книгу.

 Пам'ятайте! Якщо ви дасте один і той самий кроссенс кожному учневі для розгадування - відповіді будуть відрізнятися. Якщо ви дасте завдання скласти кроссенс на одну й ту саму тему кільком групам учнів - роботи будуть відрізнятися. І це добре! Кроссенс може допомогти вам відкрити нестандартне, креативне, образне мислення у своїх учнів!


Креолізований текст на уроках світової літератури як фактор активізації читацької діяльності
    Що ж таке креолізований текст? Це складне текстове утворення, у якому поєднуються вербальні (тобто словесні) та невербальні (що належать до інших знакових систем) елементи. Вони створюють певну візуальну смислову єдність, що комплексно впливає на реципієнта. Тобто це структура змішаного типу, у якому з метою створити якомога кращі вимоги для розуміння тексту представлені вербальні та візуальні засоби передачі інформації [1,2].
     Серед видів креолізованих текстів, що можна запропонувати учням під час вивчення ЗЛ, звернімо увагу на такі: – комікси(як відомо, цей жанр, що об’єднує літературу та образотворче мистецтво, представляє собою історії в малюнках. Комікси користуються інтересом у школярів різного віку. Популярним різновидом коміксу є японські комікси – манги. Відомо, що в Японії манги читають представники різних поколінь. За допомогою такого креолізованого тексту, що є синтезом як образотворчого мистецтва, так і літературного явища, представлено різноманітні твори художньої літератури (пригоди і романтика, фантастика і твори на історичну тематику); – буктрейлер (відеоролик рекламного характеру про книгу, метою якого є популяризація певного твору); – мотиватор на літературну тему – зображення позитивного змісту, спрямоване на створення мотивації у прочитанні певного художнього твору; – постер на літературну тему – художньо оформлений плакат, що рекламує певний твір чи письменника; – буклет або брошура, що містить текстову та графічну інформацію про певну книгу або творчість письменника;- фотоколаж на літературну тему з метою популяризації конкретного художнього твору або творчості певного письменника; – логотип (оригінальне графічне зображення, що пов’язується з конкретною темою або явищем) на літературну тему; – “дуддл” (заставка для ГУГЛа), присвячена художньому твору або письменнику; –скрапбукінг (від англ. scraps – дрібні папірчики, записочки, білетики та book – книжка) – це оформлення фотографій, різноманітних вирізок у сторінки та альбоми. Як відомо, укладання таких альбомів на різноманітні теми притаманне багатьом сучасним дівчатам-підліткам. А отже, це може використати і учитель літератури, запропонувавши школярам створити скрапбукінг, присвячений якомусь літературному твору або творчості письменника; – кардмейкінг (від англ. card – листівка та making – робити) – це створення листівок ручної роботи. Останнім часом цей вид творчої діяльності дизайнерського характеру став хобі достатньо великої кількості молодих людей (переважно дівчат). Тематика таких листівок може бути різноманітною, зокрема і літературною (http://media.ippo.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2014/08/isaeva_kreolizovanyj_tekst.doc).


Для розуміння твору Вергілія "Енеїда"
Познайомтесь! Перенесіть в зошит!

Відповідність грецьких і римських богів
Греція
Функція
Рим
Аїд
бог царства мертвих
Плутон
Аполлон
бог сонца та покровитель мистецтв
Аполлон
Арес
бог війни
Марс
Артеміда
богиня полювання
Діана
Асклепій
бог лікування
Ескулап
Афіна
богиня мудрості і справедливої війни
Мінерва
Афродита
богиня кохання та вроди
Венера
Борей
бог північного вітру
Аквілон
Геба
богиня юності
Ювента
Гера
царица богів
Юнона
Геракл
герой, який здійснив видатні 12 подвигів
Геркулес
Гермес
бог торгівлі та спритності
Меркурий
Гестія
богиня домівки
Веста
Гефест
бог вогню та ковальства
Вулкан
Гея
богиня землі
Теллус
Деметра
богиня полів і родючості
Церера
Діонис (Вакх)
бог виноградарства та виноробства
Бахус, Лібер
Зевс
верховний бог
Юпитер
Зефір
бог західного вітру
Фавоний
Кронос
бог часу
Сатурн
Мойри
богині людської долі
Парки
Музи
покровительки наук, поезії та мистецтв
Камени
Ніка (Ніке)
богиня перемоги
Вікторія
Одисей
герой
Улісс
Пан
бог лісів, мисливців і пастухів, всієї природи
Фавн
Персефона
богиня родючості і царства мертвих
Прозерпіна
Полідевк
герой, один з Діоскурів, брат близнюк Кастору
Поллукс
Посейдон
бог морів і землетрусів
Нептун
Селена
богиня місяця
Діана
Тіхе (Тіха, Тюхе)
богиня випадку і долі
Фортуна
Харіти
богині краси і витонченості
Грації
Еос
богиня ранкової зорі
Аврора
Ерінії
богині помсти
Фурії
Ерот (Ерос)
бог кохання
Амур, Купідон


Кросенс до теми " Міфологія"

Кроссенс до твору "Айвенго"

Немає коментарів:

Дописати коментар