Кроссенс
1. ЩО ТАКЕ КРОССЕНС? ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА ВИКОРИСТАННЯ
Найчастіше в Інтернеті можна знайти таке визначення: кроссенс – головоломка нового покоління, побудована на асоціація
х. Слово «кросcенс» означає «перетин смислів» і створено авторами за аналогією зі словом «кросворд». Ця унікальна ідея належить письменнику, педагогу і математику Сергію Федіну і доктору технічних наук, художнику і філософу Володимиру Бусленко. Кросcенс уперше був надрукований у 2002 році у журналі «Наука і життя». Він являє собою асоціативний ланцюжок, замкнутий у стандартне поле із дев’яти квадратів (як у грі «Хрестики-нулики»). Дев’ять зображень розташовані в ньому таким чином, що кожен малюнок має зв’язок із попереднім і наступним, а центральний об’єднує за смислом відразу декілька. Зв’язок може бути як поверхневий, так і змістовний. Але в будь-якому випадку це прекрасне завдання для розвитку логічного і творчого мислення.
Кроссенс – це сучасний методичний прийом візуалізації навчального матеріалу, який виконує кілька важливих функцій.
2. ЯК І ДЛЯ ЧОГО ВИКОРИСТАТИ КРОССЕНС НА УРОЦІ
Оскільки основне значення кроссенсу – це певна загадка, ребус, головоломка, то він є гарною формою нетрадиційної перевірки знань із теми. Застосування кроссенсу на уроці різноманітне. Можна побудувати весь урок в формі кроссенсу, тобто дев’ять його елементів можуть представляти собою структуру уроку.
Під час розгадування кроссенсу розвиваються комунікативні і регулятивні вміння; навички роботи з інформацією; підвищується допитливість і мотивація до вивчення предмету.
Кроссенс – не просто головоломка нового покоління, він поєднує в собі найкращі якості зразу деяких інтелектуальних розваг: загадки, ребусу, головоломки. Кроссенс є прекрасним засобом розвитку логічного і творчого мислення учнів.
3. СТВОРЮЄМО КРОССЕНС
Для полегшення процесу створення кроссенсу спочатку потрібно заповнити словами кожен квадрат, а потім замінити їх образами. Оскільки у цьому завданні велика роль суб’єктивного сприйняття образів і зображень, то можливі свої варіанти зв’язків, за умови, що учень обгрунтує свою версію.
Відео майстер-класу про використання кроссенсу "Інноваційний інструмент сучасного вчителя-філолога"
4. КАЛЕЙДОСКОП ІДЕЙ: КРОССЕНС НА РІЗНИХ ЕТАПАХ УРОКУ
1. Можна зашифрувати у кроссенс тему уроку чи епіграф до нього;
2. За допомогою кроссенсу можна розглядати проблематику твору;
3. Кросеннс може стати своєрідним планом-конспектом уроку, коли на кожному етапі уроку вчитель відкриває наступний квадрат;
4. Кроссенс як узагальнення знань про певне поняття (добу чи напрям в літератрі);
5. Під час вивчення і повторення біографії письменника;
6. Система образів твору зашифрована у кроссенс;
7. Характеристика героя художнього твору;
7. Сюжет твору учні залюбки розгадають у кроссенсі;
8. Для роботи на уроці над будь-яким із цих питань дайте можливість учням попрацювати в парах чи групах;
8. Кроссенс можна запропонувати учням як творче домашнє завдання.
9. За допомогою кроссенсу можна презентувати книгу.
Пам'ятайте! Якщо ви дасте один і той самий кроссенс кожному учневі для розгадування - відповіді будуть відрізнятися. Якщо ви дасте завдання скласти кроссенс на одну й ту саму тему кільком групам учнів - роботи будуть відрізнятися. І це добре! Кроссенс може допомогти вам відкрити нестандартне, креативне, образне мислення у своїх учнів!
Креолізований текст на уроках світової літератури як фактор активізації читацької діяльності
Серед видів креолізованих текстів, що можна запропонувати учням під час вивчення ЗЛ, звернімо увагу на такі: – комікси(як відомо, цей жанр, що об’єднує літературу та образотворче мистецтво, представляє собою історії в малюнках. Комікси користуються інтересом у школярів різного віку. Популярним різновидом коміксу є японські комікси – манги. Відомо, що в Японії манги читають представники різних поколінь. За допомогою такого креолізованого тексту, що є синтезом як образотворчого мистецтва, так і літературного явища, представлено різноманітні твори художньої літератури (пригоди і романтика, фантастика і твори на історичну тематику); – буктрейлер (відеоролик рекламного характеру про книгу, метою якого є популяризація певного твору); – мотиватор на літературну тему – зображення позитивного змісту, спрямоване на створення мотивації у прочитанні певного художнього твору; – постер на літературну тему – художньо оформлений плакат, що рекламує певний твір чи письменника; – буклет або брошура, що містить текстову та графічну інформацію про певну книгу або творчість письменника;- фотоколаж на літературну тему з метою популяризації конкретного художнього твору або творчості певного письменника; – логотип (оригінальне графічне зображення, що пов’язується з конкретною темою або явищем) на літературну тему; – “дуддл” (заставка для ГУГЛа), присвячена художньому твору або письменнику; –скрапбукінг (від англ. scraps – дрібні папірчики, записочки, білетики та book – книжка) – це оформлення фотографій, різноманітних вирізок у сторінки та альбоми. Як відомо, укладання таких альбомів на різноманітні теми притаманне багатьом сучасним дівчатам-підліткам. А отже, це може використати і учитель літератури, запропонувавши школярам створити скрапбукінг, присвячений якомусь літературному твору або творчості письменника; – кардмейкінг (від англ. card – листівка та making – робити) – це створення листівок ручної роботи. Останнім часом цей вид творчої діяльності дизайнерського характеру став хобі достатньо великої кількості молодих людей (переважно дівчат). Тематика таких листівок може бути різноманітною, зокрема і літературною (http://media.ippo.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2014/08/isaeva_kreolizovanyj_tekst.doc).
Для розуміння твору
Вергілія "Енеїда"
Познайомтесь! Перенесіть в зошит!
Познайомтесь! Перенесіть в зошит!
Відповідність
грецьких і римських богів
| ||
Греція
|
Функція
|
Рим
|
Аїд
|
бог
царства мертвих
|
Плутон
|
Аполлон
|
бог
сонца та покровитель мистецтв
|
Аполлон
|
Арес
|
бог
війни
|
Марс
|
Артеміда
|
богиня
полювання
|
Діана
|
Асклепій
|
бог
лікування
|
Ескулап
|
Афіна
|
богиня
мудрості і справедливої війни
|
Мінерва
|
Афродита
|
богиня
кохання та вроди
|
Венера
|
Борей
|
бог
північного вітру
|
Аквілон
|
Геба
|
богиня
юності
|
Ювента
|
Гера
|
царица
богів
|
Юнона
|
Геракл
|
герой,
який здійснив видатні 12 подвигів
|
Геркулес
|
Гермес
|
бог
торгівлі та спритності
|
Меркурий
|
Гестія
|
богиня
домівки
|
Веста
|
Гефест
|
бог
вогню та ковальства
|
Вулкан
|
Гея
|
богиня
землі
|
Теллус
|
Деметра
|
богиня
полів і родючості
|
Церера
|
Діонис
(Вакх)
|
бог
виноградарства та виноробства
|
Бахус,
Лібер
|
Зевс
|
верховний
бог
|
Юпитер
|
Зефір
|
бог
західного вітру
|
Фавоний
|
Кронос
|
бог
часу
|
Сатурн
|
Мойри
|
богині
людської долі
|
Парки
|
Музи
|
покровительки
наук, поезії та мистецтв
|
Камени
|
Ніка
(Ніке)
|
богиня
перемоги
|
Вікторія
|
Одисей
|
герой
|
Улісс
|
Пан
|
бог
лісів, мисливців і пастухів, всієї природи
|
Фавн
|
Персефона
|
богиня
родючості і царства мертвих
|
Прозерпіна
|
Полідевк
|
герой,
один з Діоскурів, брат близнюк Кастору
|
Поллукс
|
Посейдон
|
бог
морів і землетрусів
|
Нептун
|
Селена
|
богиня
місяця
|
Діана
|
Тіхе
(Тіха, Тюхе)
|
богиня
випадку і долі
|
Фортуна
|
Харіти
|
богині
краси і витонченості
|
Грації
|
Еос
|
богиня
ранкової зорі
|
Аврора
|
Ерінії
|
богині
помсти
|
Фурії
|
Ерот
(Ерос)
|
бог
кохання
|
Амур, Купідон
|
Немає коментарів:
Дописати коментар